Όταν εμφανίστηκαν τα πρώτα καταστήματα ηλεκτρονικού εμπορίου, τα γνωστά μας e-shops, αρκετοί ήταν εκείνοι που πίστεψαν ότι επρόκειτο απλώς για μια επικοινωνιακή «φούσκα» ή μια μόδα που δεν θα μακροημέρευε, ή τουλάχιστον θα αποτελούσε έναν εναλλακτικό τρόπο εμπορικών συναλλαγών.
Σύντομα, όμως, φάνηκε πως ο χώρος αυτός είχε μια μεγάλη δυναμική, αφού όλο και περισσότεροι καταναλωτές άρχισαν να βλέπουν τα πλεονεκτήματα αυτού του νέου τρόπου εμπορίου. Τα τελευταία χρόνια μάλιστα, δεδομένης της βελτίωσης των παρεχόμενων υπηρεσιών από τις εταιρείες κατασκευής ιστοσελίδων, αλλά και της εξοικείωσης των χρηστών του Διαδικτύου με αυτές τις ιστοσελίδες, η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου είναι ραγδαία.
Σε έρευνα, μάλιστα, που έγινε προσφάτως από κάποια σχετική ιστοσελίδα αναδεικνύονται κάποια ευρήματα που δείχνουν τις προτιμήσεις των Ελλήνων στις διαδικτυακές τους αγορές, αλλά και τα χρήματα που δαπάνησαν σε κάθε κατηγορία. Τα ευρήματα αυτά φυσικά αφορούν τους πελάτες μιας μόνο ιστοσελίδας, αλλά είναι ενδεικτικά των καταναλωτικών μας συμπεριφορών.
Βάσει των συμπερασμάτων που προκύπτουν, την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των συμπατριωτών μας κατακτά η μόδα. Τα ρούχα και τα αξεσουάρ είναι τα είδη που κατ’ εξοχήν προτιμούμε να αγοράζουμε μέσω των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Οι άνδρες δείχνουν προτίμηση στα φούτερ και στα μπουφάν, ενώ οι γυναίκες επιβεβαιώνουν την προτίμησή τους στο κλασικό φετίχ κάθε κυρίας, που δεν είναι άλλο από τις τσάντες.
Δεύτερη έρχεται η κινητή τηλεφωνία, με τα σχετικά αξεσουάρ. Οι Έλληνες, μάλιστα, ξοδεύουν κατά μέσον όρο 265 ευρώ ετησίως για αγορά κινητών τηλεφώνων μέσω του ηλεκτρονικού εμπορίου.
Στην τρίτη θέση έρχονται τα ηλεκτρονικά είδη, με πρώτα τα λάπτοπ, τις οθόνες και τις κάρτες γραφικών. Εδώ όμως η κατά κεφαλήν δαπάνη είναι μεγαλύτερη, με τον μέσο καταναλωτή να πληρώνει περίπου 600 ευρώ για να αποκτήσει λάπτοπ και 500 ευρώ για να αγοράσει μια κάρτα γραφικών.
Το ηλεκτρονικό εμπόριο, όμως, δεν αφήνει ασυγκίνητους και όσους θέλουν να ανοίξουν σπιτικό ή να ανανεώσουν τον εξοπλισμό του σπιτιού τους. Η κατηγορία που αφορά τα είδη σπιτιού και τα έπιπλα βρίσκεται επίσης ψηλά, με τον μέσο Έλληνα να ξοδεύει περίπου 300 ευρώ και τους καναπέδες να είναι στην πρώτη θέση σε αυτήν την κατηγορία.
Η επιδημία του κορωνοϊού, μάλιστα, υπήρξε ένας ακόμα καταλυτικός παράγοντας που ενίσχυσε τη διαδικασία της αγοράς μέσω Διαδικτύου, ειδικά όταν τα εμπορικά καταστήματα ήταν κλειστά και η τηλεργασία απαιτούσε την αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, εκτυπωτών, αναλώσιμων και άλλων σχετικών προϊόντων. Η τάση αυτή δείχνει πως θα συνεχιστεί και μετά την αποδρομή της πανδημίας, αφού πολλοί αγοραστές διαπίστωσαν όσο εύκολα γίνεται μια συναλλαγή μέσω Ίντερνετ εκμεταλλευόμενοι τις διαφημίσεις site google ads.
Επιπλέον, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως οι διαφημίσεις fb είναι ένα ακόμη όπλο που έχουν στα χέρια τους οι εμπορικές επιχειρήσεις προκειμένου να διαθέσουν τα προϊόντα τους στους πελάτες, να τα διαφημίσουν, αλλά και να καταγράψουν προτιμήσεις και τάσεις σε ένα μεγάλο και δυναμικό κομμάτι της κοινωνίας. Δεν είναι λίγοι εκείνοι που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά σε κάποιο από τα social media, εξασφαλίζοντας σίγουρη πελατεία με ελάχιστο κόστος.
Από τη φύση του φιλομαθής και φιλοπερίεργος, ο Έλληνας δείχνει έτοιμος να ακολουθήσει αυτόν τον νέο δρόμο, είτε ως επίδοξος διαδικτυακός επιχειρηματίας είτε ως καταναλωτής που αναζητεί έναν άνετο, γρήγορο και ασφαλή τρόπο για να κάνει τις αγορές του.
Περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το αν αξίζει να ανοίξω eshop και γενικότερα να ασχοληθώ με το ηλεκτρονικό εμπόριο