Τα ηλεκτρονικά καταστήματα (ή e-shops στη γλώσσα των πιο εξοικειωμένων με τις νέες τεχνολογίες) επέδειξαν εκπληκτική άνοδο στις επιδόσεις τους, ξεπερνώντας τα 5 τρισ. δολάρια σε πωλήσεις τη χρονιά που μας πέρασε (2022) σε παγκόσμιο επίπεδο. Ανάλογη εξέλιξη είχε και η παρουσία τους στη χώρα μας, με την πρόσφατη πανδημία να έχει στρέψει πολλούς συμπολίτες μας στην επιλογή των αγορών από τον υπολογιστή τους και την άνεση του σπιτιού τους.
Άλλοι δύο πολύ σημαντικοί παράγοντες που εκτίναξαν τις ηλεκτρονικές πωλήσεις είναι η ανάπτυξη των γρήγορων δικτύων επικοινωνίας και η χρήση των έξυπνων συσκευών, όπως οι ταμπλέτες και τα smartphones, έτσι ώστε μια αγορά να μπορεί να γίνει κυριολεκτικά από οποιοδήποτε σημείο. Ο εκσυγχρονισμός των τραπεζικών συναλλαγών και η εκτεταμένη χρήση του πλαστικού χρήματος μέσω πιστωτικών ή χρεωστικών καρτών είναι ένας ακόμη καταλύτης που συνετέλεσε στην εξάπλωση των διαδικτυακών αγορών.
Καθώς η τεχνολογία κατασκευής ιστοσελίδων προχωρεί με ταχείς ρυθμούς, οι επιχειρηματίες του ψηφιακού εμπορίου έχουν πια στα χέρια τους νέα όπλα για να προσεγγίσουν τον πελάτη και να εκσυγχρονίσουν τη δουλειά τους. Τα πιο γνωστά από αυτά είναι η επαυξημένη πραγματικότητα (augmented reality), χάρη στην οποία ο πελάτης αποκτά πλήρη εικόνα για το προϊόν που θέλει να αγοράσει, σχεδόν σαν να έρχεται σε άμεση επαφή μαζί του, και το social commerce, η διάθεση δηλαδή των προϊόντων χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media).
Καθώς τα κοινωνικά δίκτυα αποτελούν πια αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινής μας ζωής, η προώθηση των προϊόντων μέσα από τις πλατφόρμες τους είναι πολύ σημαντική για την επιβίωση μιας ψηφιακής εμπορικής επιχείρησης. Ένας όρος που έχει επικρατήσει στους κύκλους των επιχειρηματιών είναι το «social media marketing», που αναφέρεται στις στρατηγικές του μάρκετινγκ που έχουν να κάνουν με τα social media. Η στροφή των τελευταίων σε πιο ζωντανή παρουσίαση του περιεχομένου τους μέσω φωτογραφιών και βίντεο δίνει χωρίς αμφιβολία ένα πολύ σημαντικό προβάδισμα σε όποιον επιχειρηματία θελήσει να παρουσιάσει τα προϊόντα του σε αυτά τα μέσα, ειδικά όταν το κοινό στο οποίο στοχεύει είναι το νεανικό.
Μια άλλη έννοια που συναντά κανείς στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι η τεχνητή νοημοσύνη (artificial intelligence), χάρη στην οποία η επιχείρηση δημιουργεί ένα προφίλ των καταναλωτικών συνηθειών κάθε αγοραστή και προσαρμόζει ανάλογα τη διαφήμιση που θα του προβάλει (εξατομικευμένη διαφήμιση). Κομμάτι της τεχνητής νοημοσύνης είναι και η προώθηση ιστοσελίδας Eshop / SEO (search engine optimization) που συντελεί στην άμεση ανταπόκριση μιας ιστοσελίδας ενός e-shop μόλις ο χρήστης προβεί σε μια σχετική αναζήτηση.
Με όλους τους παραπάνω τρόπους ο πελάτης οδηγείται σε μια όσο το δυνατόν πιο προσωπική και εξατομικευμένη αγορά που ταιριάζει στο προφίλ του και στις επιθυμίες του, χωρίς να είναι απαραίτητη η παρουσία του σε κάποιο φυσικό κατάστημα. Δύναται δε να καλυφθεί για οτιδήποτε προϊόν ή υπηρεσία πχ από ένα βιβλίο, έως την διαχείριση της πολυκατοικίας ή ότι άλλο τον ενδιαφέρει. Αν ο ίδιος ο επιχειρηματίας δεν έχει τις απαραίτητες γνώσεις, μπορεί να απευθυνθεί σε κάποια εταιρεία που εξοπλίζει ένα ηλεκτρονικό κατάστημα με όλες αυτές τις εφαρμογές και δυνατότητες και το καθιστά ανταγωνιστικό έναντι των άλλων.
Συνολικά, πάντως, ο κλάδος των e-shops δείχνει πως δεν είναι απλά ένας διάττων αστέρας, αφού και το παρελθόν του είναι πια πολύχρονο και αξιόπιστο, και το παρόν του παρουσιάζει σταθερότητα, αλλά και το μέλλον του προδιαγράφεται λαμπρό.
Περισσότερες πληροφορίες: Κατασκευή Eshop Aboutnet.gr